sveriges första.


foto: qx.se.

Vet ni en sak? En ganska häftig sak faktiskt. Idag har Sverige fått sin första öppet homosexuella fotbollsspelare på elitnivå. Idag kommer fotbollsspelaren Anton Hysén ut som bög i en intervju i tidningen Offside. Anton, som är 20 år gammal, är son till fotbollslegendaren (?) Glenn Hysén som tillsammans med sin aktuella son ikväll intervjuas i KvällsöppetTV4.
I intervjun kan man bland annat läsa detta:
- Det är ju helt sjukt när man tänker på det. Det är så fucked up, alltihop. Var fan är alla andra? Det har väl typ inte kommit ut en enda fotbollsspelare?
Anton fortsätter:
- Det finns folk som inte klarar av homosexuella. Och det finns rasister som inte klarar av invandrare. En klubb kanske är intresserad av mig, men så får tränaren reda på att jag är bög och så ändrar de sig. Men då är det deras problem, inte mitt, säger han till Offside.
- Jag fattar att det kommer bli annorlunda efter den här intervjun. Nu kommer alla att veta: alla tränare, alla motståndare, ja, till och med mina lagkamrater. Det är hur lugnt som helst, jag tycker bara det ska bli spännande. Folk får kalla mig vad de vill, det kommer bara göra mig ännu mer taggad.

Jag som tillhör en fotbollsfamilj tycker det här är väldigt roligt. Det finns väldigt få öppet homosexuella idrottare här i världen, vilket säkerligen beror på alla fördomar och förtryck som finns i vårt samhälle. Att Anton Hysén valt att komma ut som bög ser jag som en stor grej. Han är numera en väldigt bra förebild för unga idrottare och bögar som båda kan få en ny syn på det här med idrott och homosexualitet. Unga idrottare vågar kanske fortsätta och komma ut. Unga homosexuella kanske vågar börja idrotta oavsett deras sexuella läggning!

pame!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




kontakta mig gärna