inga fler inredare.



I måndags på Programrådskonferensen, där jag sitter med och representerar min klass, fick vi det tråkiga beskedet att alla gymnasieprogram med inriktning på Inredning kommer läggas ner till hösten. Regeringen har bestämt att det inte längre ska finnas något program som heter Inredning. Det här innebär att vi blir sista gänget inredare som tar studenten i Norrköping.
    Beslutet går ej att överklaga, men skolorna runt om i Sverige ska göra allt dem kan för att till hösten 2012 kunna ta in nya elever till linjen. Det blir alltså inga nya Inredare på skolorna till hösten iallafall. Tydligen finns det inte tillräckligt med jobbmöjligheter för examinerade Inredare. Regeringen, som tydligen inte är så insatta, hänvisar intresserade elever till Estet-programmen. (Som egentligen inte alls är samma grej.)
    Och hur drabbar det här mig? Ja, för det första kommer vi Inredare troligtvis bli ännu mer bortglömda, eftersom vi inte behöver göra någon reklam för vårt program för yngre sökande. Mindre budget och mindre material kan också vara två följder, eftersom till hösten har skolan bara en HVD2 och en HVD3-klass. Vilket innebär mindre elever, och därmed mindre material.  

Vi på skolan tycker det här är jättetråkigt, eftersom linjen bara funnits i tre år i Norrköping. Men vi ser positivt på framtiden och är glada att vi får gå klart!

pame!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




kontakta mig gärna