välgörenhetskonsert för cancerfonden.


adam och linn svensson samt daniel mitsogiannis.

Tanken var att detta skulle föreställa en recension. Men snart insåg jag själv att detta blir inget annat än ett inlägg fullt av beröm, lovord och glädje. Det kanske man kan kalla en recension i och för sig, men en sån här tillställning ska inte recenseras - den ska hyllas! Precis som alla de fantastiska artisterna och initiativtagaren till det hela, Lars Kasselstrand. Som tillsammans med sitt styvbarnbarn Daniel Mitsogiannis arrangerat hela konserten. 
       Ideen väcktes till liv efter att Lars hustru Gunnel, Daniels styvfarmor, förlorade kampen mot cancer i våras. Egentligen föddes tanken redan en månad tidigare, då Lars ordnade med en musikafton i vardagsrummet för Gunnel. Madelene och Bengt-Otto Ottosson kom då och spelade och sjöng för dem.

       Även under konserten medverkade Madelene och Bengt-Otto och tillsammans framförde de två låtar. Deras unika och vackra sätt att framföra låtarna på är tilltalande och mycket speciellt. Till en låt ackompanjerades de av dottern Louice Ottosson som även hon framförde två låtar vid pianot. En av låtarna var min favorit, Statist i livets skådespel som Louice själv skrivit. Denna är med på hennes debutplatta som kommer senare i höst! (Men mer om Louice och hennes platta blir det framöver här!)
       Daniel agerade inte bara konfrencier och medarrangör, han framförde även You raise me up som fick extremt mycket beröm efter Showtime i Folkets Hus förra året. Låten tillägnade han sin farmor och tårarna rann längs med många kinder bland besökarna. Senare framförde Daniel, tillsammans med syskonen Adam och Linn Svensson, ett bejublat medley med låtar av Elvis och Dolly Parton (ur showen Glitter And Gold).
       Jag tror inte jag var ensam om att känna mig som en stolt Valdemarsviksbo när jag satt i kyrkbänken. Det var en upplevelse att få ta del av något så vackert, som skapats av begåvade artister och musikanter just från vårt fina Valdemarsvik. Att man faktiskt känner så många proffessionella personer är helt fantastiskt! Två av mina föredetta musiklärare, Roland Engdahl och Susanna Franzén, samt min gamla körledare Erik Gruvebäck deltog också under kvällen. Unga och begåvade tjejen Daniella Ring sjöng två Kent-låtar, Fredrik Edkrantz bjöd på musikalhits och Valdemarsviks-Gryts Kyrkokör bjöd på två låtar. Senare framförde manskören Lenas Drängar ett par härliga låtar också. Även Linköpings-bandet Frankly Speaking framförde några jazz-inspirerade dragspelslåtar.
       Men kvällens höjdpunkt, om det nu går att välja något som var bäst!, var nog ändå Peter och Ulrika Malmberg. Peter, som skötte tekniken under kvällen, och Ulrika, bildar paret som tillsammans skapar fantastiskt musik och som tidigare i höst satte upp en bejublad show i De Geer-hallen i Norrköping (mer om den i ett kommande inlägg också!) Valdemarsviksbor som för mig varit väldigt okända tidigare men som nu är stora favoriter. De framförde två låtar ihop, och det var verkligen en musikalisk upplevelse i sig. Den andra låten de sjöng skrev Ulrika under en jobbig period i livet, och enligt mig var det en låt som skulle passa på de stora musikalscenerna - minst sagt! En helt fantastisk låt som jag än idag kan gå och nynna på.


initiativtagaren och arrangören lars kasselstrand.

Kvällen avslutades med allsång till Amazing Grace och med ett gott samvete kunde man lämna kyrkan. Tillsammans samlade vi 200 besökare samt sponsonerna in 50 000 kronor som nästan oavkortat kommer gå till Cancerfonden för deras forskning inom cancerfrågor.
Och som jag sa, det var en upplevelse att få ta del av något så fantastiskt!



foton: facebook; adam svensson, nt.se, cancerfonden.se

pame!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




kontakta mig gärna