ett åttioårskalas blir till.

Äntligen var det lördag och den stora dagen var kommen. Farfar fyllde 80 år. De fyra timmarna av jobb på fredagskvällen var inte tillräckligt, så när klockan var tio på förmiddagen packade jag ner allt viktigt och begav mig ner till Järnvägsgatan. Middagen serverades klockan 15, men redan på förmiddagen dök det upp gäster som ville gratta 80åringen.
      Jag sköt serveringen av smörgåstårta, dryck, kaffe och tårta. Dessutom fortsatte jag med servettvikningen under tiden gästerna var kvar. När det sedan blev tomt vid borden började jag med själva dukningen. Fram med linjal! Till min hjälp hade jag Sandra som gjorde precis som jag sa! Någon timme senare var det klart och jag kunde smyga ifrån och byta om. Det var svettigt att duka!
      Snart kom gästerna och övervåningen fylldes med 28 personer. Kusiner, fastrar, syskon och farbröder. Alla var där! Det hälsades välkomna, det åts god mat, tårta och mängder av godis. Vi sjöng för farfar, jag höll tal och vi pratade i mun på varandra upp till 96 decibel! Helt galet! Till bords fick jag äran att sitta på kortsidan och vid mina sidor hade jag stiliga Christian och fina Annelie. Längs med bordet satt alla mina kusiner, samt deras respektive. Mitt emot mig hade jag vackra farmor som äntligen kunde lugna ner sig lite. 
      När vi tagit kusinfoton med farmor och farfar, hängt i trappan och sjungit Fattig Bonddräng, ätit upp allt godis och kramat alla ordentligt begav vi oss vidare. Jag, Sara, Annelie, Peter, Sandra och Sofi gick bort till Sara Och Teds nya lägenhet för att sjunga Singstar. Något vi inte gjort på väldigt länge! Snart kom även Ted, Christian och deras vänner Pelle och Tina. Och vad vi sjöng! Fantastiskt. Schlager och rock, mörkt och falsett. Vi sjöng allt och hade allmängt trevligt.
      När alla gått satt jag och Sara kvar och spelade tv-spel. Efter midnatt somnade jag ganska snabbt, efter en helt fantastisk dag som festfixare, serveringspersonal och barnbarn!

Här nedan följer 50 foton, varsågoda!



farmor hade bakat goda, och många!, tårtor.

drickan var symmetriskt uppradade.

min omtalade dukning.

med flera blomsterarrangemang med blommor från trädgården.

födelsedagsbarnet var nöjd.

festfixaren likaså.

och även bordsgrannen!

stiliga kusinen peter tar mer mat, och är nöjd!

skrapade tallrikar och mätta magar.

födelsedagsbarnet med fyra av barnen och några respektive.

vi kom på att servetterna funkade till mycket!

systrarna P kramade på sin numera Oslobo till kusin!

det åts melon som aldrig förr!

sandra skålade.

jag och mina syskon hängde i soffan.

och när godisskålarna kom fram var det många händer framme.

snygga tjejer.

snygga killar!

jag och underbara therese!

jag underhöll världens coolaste harriet när hon skötte disken.

jag höll tal till farfar.

av oss fick han ett pussel. med finaste motivet.

bäst av allt: farmor var nöjd ikväll!


mamma och dotter.

mamma och son.

mamma och son.

nu förbereder vi oss för kusinfoto.

det var svårt att få till det.

men vissa kort blev bra iallafall!

annelie skojar till det.

och det hela var ganska kaotiskt.

eftersom det var sex kameror som fotade var det svårt att få alla att titta rätt...

där blev det bra! älskar mina kusiner.

stiliga brodern och snygga kusinen.

bröder.

jag och fina sara.

fina syskonen fredriksson.

älskar den här bilden!

mina kusiner peter och therese (till vänster) med respektive!

glad? självklart!

fina syster.

kramkalas och hejdå framåt kvällen.

tummen upp för bästa soffhänget i saras och teds nya lägenhet!

skönsång/falsettsång av per och ted. vackert!

inget går upp mot lite grabbmys, right?

pame!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




kontakta mig gärna