chokladbollar á la LCHF.


 
 
Efter att jag kommit hem från Norrköping blev jag plötsligt oerhört sugen på chokladbollar. Så jag letade rätt på en LCHF-variant och åkte sen ner till ICA för att köpa hem ingredienserna som saknades. Och nu har jag fikat på dessa godingar. För visst ser de goda ut? Jag föredrar ju egentligen pärlsocker på mina chokladbollar, men då pärlsocker innehåller alldeles för mycket socker (haha!) så fick jag nöja mig med kokos. Och vet ni vad? De var faktiskt väldigt goda också! Receptet hittade jag hos den enligt mig bästa bloggerskan inom LCHF-kategorin: Åse som driver bloggen 56kilo. Hon har även nyligen släppt en väldigt fin och spännande kokbok. Klicka här för att komma till hennes blogg.
 
Recept:
100 gram smör
100 gram kokosflingor + flingor att rulla i
100 gram (=3 dl) mandelmjöl. Funkar även med hasselnötmjöl.
2 matskedar kakao
2 matskedar starkt kaffe
Ca. 0,6 deciliter stevia. Funkar säkert lika bra utan, eller med annat sötningsmedel också. 
 
Blanda det rumsvarma smöret med stevian med en elvisp, rör sedan ner övriga ingredienser och vispa ihop! Rulla små bollar och täck med kokosflingor innan kylning och servering. Och sen njuter ni!
 
pame!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




kontakta mig gärna